Robkovy moudra: Onelege

ZÁKLADNÍ PRINCIPY FYZICKÉ PRAXE podle temného Robka

Zdravíčko. Jmenuji se Robin Viktora a můžete mě znát ze skupiny Dark Side Movement. Působíme v Brně, kde disponujeme vlastní tělocvičnou (Dark Side Metro) a zabýváme se komplexním rozvojem pohybu. Všímám si, že většina lidí z celé fitness scény, stále nezná ty nejzákladnější principy fyzické praxe a trochu mě to štve. Rozhodl jsem se proto začít psát krátké články, jednoduše a stručně poslat do světa pár svých poznatků, které považuji za banální a mrzí mě, že o nich stále spousta lidí nemá ani páru.

První základní aspekt, na kterém je extrémně důležité pracovat v rámci fyzického rozvoje, a bohužel se s ním skoro nikde nesetkáte, je rovnováha na jedné noze. Proč? I studie dokazují, že pokud nedokážete stát na jedné noze minimálně 20 vteřin, je celkem dost možné, že váš mozek není úplně fresh. Pokud si ale myslíte, že jste v cajku, když 20 vteřin zvládnete s lehkostí, jste mimo. Podle temného Robka to rozhodně nestačí.

Tato na první pohled jednoduchá dovednost má totiž doslova kouzelné vlastnosti. Vyrovnává velké množství různých dysbalancí, zlepšuje motoriku a orientaci těla v prostoru. Vaše chodidla se stávají stabilnějšími a dřepy i další základní cviky úplně jinými cviky, než bývaly. To vše má samozřejmě pozitivní vliv na zdraví vašeho pohybového aparátu. Transfer (přenos) se také projeví do veškerých sportů i pohybových disciplín a vnímání těla dostává úplně nový rozměr.

Při stání na jedné noze hraje pochopitelně nejdůležitější roli chodidlo. Váhu na něm se snažíte rozložit tak, aby bylo 60% na patě a 40% vepředu. Při postavení se na jednu nohu automaticky aktivujete chodidlo a jste nuceni provádět nejdřív razantní a postupně jemnější korekce, kterými se snažíte udržet rovnováhu.

Aktivní chodidlo se opírá o tři balanční body a klenba tvoří „oblouček“ (viz obr.č.1). V žádném případě se klenba nesmí propadnout. Tu poznáte tak, že se opíráte celou vnitřní hranou chodidla o zem. Propadlou klenbou vzniká velký tlak do kolene a to se může následně projevit buďto přímo bolestí kolene, nebo jinak negativně.

Existuje široká škála balančních her a cvičení, kterými lze zároveň budovat kapacitu (čas, který dokážete ustát), získávat větší stabilitu, posilovat, zlepšovat mobilitu kotníku atd. Práci na jedné noze lze zařadit jak do každodenního života, tak například do silového tréninku (one leg DL, různé varianty dřepů na jedné noze apod.)

Taková Robkova norma pro čas strávený na jedné noze během jednoho dne je 30min. Buďte dobří a dělejte to.