Atletický potenciál I. – Nastavení chodidel

Už je to delší dobu, co jsem pochopil, že všechno to začíná dole u matičky země. To jakým způsobem pokládáme chodidla na zem, hraje obrovskou roli v tom, jak bude vypadat nejen kvalita našeho pohybu, nýbrž stav celé struktury těla. Pokud se budeme bavit o rozvoji atletického potenciálu, je na práci na nohou nutné klást obrovský důraz…

 

Dynamický charakter:

Dynamický charakter můžete chápat jako schopnost velmi rychle vyprodukovat energii a efektivně se přesunout z jedné pozice do druhé. Přemýšleli jste někdy nad tím, jaký mají dynamický charakter pozice, do kterých se při sportu či jiné pohybové aktivitě dostáváte, nebo jimi procházíte?

 

Jako první bod, který považuji za jeden z nejdůležitějších v oblasti altetického rozvoje, je optimální nastavení chodidel. To může znít jednoduše, ovšem v praxi je to běh na dlouhou trať a je potřeba si v podstatě přetvořit nynější návyk. Pokud jste totiž do tohoto okamžiku nastavení chodidel vůbec neřešili, je velmi pravděpodobné, že vaše výchozí pozice nebudou úplně ideální, ba naopak. Struktura těla nebude propojená jako celek a budete se v pozicích bortit, přepadávat apod. Už tímto tak ztrácíte velkou část vašeho atletického potenciálu.

 

Jak by tedy tato “optimální” pozice chodidel měla vypadat? Do určité míry je to individuální a záleží na spoustě faktorů. Například anatomická predispozice těla každého z nás. Někdo bude mít postoj širší, někdo užší, někomu budou směřovat chodidla mírně k sobě, někomu víc a podobně.

Pokud bych však mohl zmínit alespoň některé obecné principy, které jsem vypozoroval, jsou to tyto:

  1. palcové hrany chodidel jsou spolu rovnoběžně (směřují dopředu), nebo mírně zavírají úhel
  2. palce obou chodidel pevně zakořeněné do země
  3. kotníky vycentrované (nárt a holeň jsou v jedné linii)
  4. achillovky neustále napnuté

 

Jakmile si osvojíte tyto základní principy a vytvoříte si nový návyk pokládání chodidel, pochopíte, jaký to má vliv na kvalitu vašeho pohybu. Pamatujte, že čím více času strávíte prací na nohou, tím lépe budete propojení se zemí a vaše pohybové dovednosti se posunou na novou úroveň. V programu Athletic Division se těmto principům budeme velmi intenzivně věnovat, aby si je účastníci doslova vryly pod kůži.

 

Pokládání chodidel je jedna věc, je ovšem potřeba poskládat i zbytek těla, aby vše spolupracovalo jak má. Na řadu přichází koordinace…

 

Robko Yang.