Atletický potenciál II. – Koordinace

To jak důležité je nastavení chodidel již víte. Zlepšuje dynamický charakter pozic a zvyšuje atletický potenciál. Mimo to, má ovšem ještě další benefit. Vytváří skvělé podmínky pro sílu, výbušnost, pružnost a stabilitu celé spodní části těla. To je samozřejmě při sportu a pohybu na nohou žádoucí.

V rámci programu Athletic Division se budeme velmi intenzivně věnovat také různým koordinačním cvičením. Důvodů, proč je práce na koordinaci v rámci atletického rozvoje tak důležitá je také mnoho. Uvedu některé z nich.

 

Kvalitní propojení spodní části těla s vrchní

Abychom byli kompletní, je potřeba, aby energie která vzejde z našich atletických nohou, mohla být uplatněna “nahoře”. Toho docílíme jedině tak, že zkoordinujeme spodní část těla skrz střed těla, s horními končetinami. Střed těla a horní končetiny chceme mít oproti spodku těla velmi relaxované. Pokud bude střed těla zatuhlý, energie vycházející z nohou tak nebude mít možnost proudit až do horních končetin a vaše mobilita, uvolněnost paží, nebo jemná motorika rukou nebudou optimální.

 

 Efektivní pohyb a orientace v prostoru

Dobrá koordinace = efektivnější pohyb. Díky práci na specifických koordinačních drilech a následné využívání a promítání těchto drilů do pohybové praxe, budete mnohem více šetřit energii. To samozřejmě souvisí se zlepšením fyzické vytrvalosti. Šest kol boxerských sparingů už nebude končit útěkem na toaletu a zvracením z přetížení… Vaše orientace v prostoru navíc získá úplně nový rozměr. Zlepšíte-li své koordinační schopnosti, vše vám začne jít tak nějak snadněji. Dokážete předvídat pohybové situace, víte přesně jak s nimi naložit a ani nad tím nemusíte přemýšlet. Děje se to automaticky.

 

Učení se učit se

Pamatujete si vaši první zkušenost s plaváním? Když jste odhodili nafukovací kruh a odhodlali se skočit do vody? Z totálně chaotického mávání pažemi a kopáním nohami se postupně stalo něco jako plavání. Někdo se chytl velmi rychle, jinému to trvalo třeba i dva ročníky na základní škole, kdy se chodilo každé úterý na bazén. Od té doby jste ze stylu “pejska”, dokázali vyvinout kraula, prsa, znak a možná někteří i motýlka… Velmi podobné je to i s koordinačními drily. Při jejich praktikování probíhá něco, čemu říkáme “učení se učit”. Než pochopíte první koordinační dril a dokážete ho i plynule zvládnout provézt, budete nějakou dobu nejspíš velmi frustrovaní. Každý další a náročnější vzor se ovšem zvládnete naučit mnohem dříve a snadněji. Mimochodem bude mít tato dovednost přesah i mimo pohyb.

 

Robko Yang.