Week #1 – krevní rozbor, výkon, strava

Abstrakce ve filozofii označuje buď důležitý moment procesu poznání při přechodu od smyslového k racionálnímu poznání, nebo jako hotový výsledek tohoto procesu. Proces abstrakce spočívá obecně v tom, že existuje řada analytických aktů myšlení, jimiž je zpracováván konkrétní smyslový materiál a při nichž se odhlíží od určitých znaků, vlastností a vztahů daného předmětu. Jiné znaky, vlastnosti a vztahy jsou naopak vyčleňovány jako podstatné a současně nabývají variabilní charakter prostřednictvím znaků nepodstatných.

Výsledkem procesu abstrakce, který je těsně spjat se zobecněním, jsou pojmy, které odrážejí podstatu předmětů.

Proč je úvodní odstavec o abstrakci? Protože je to přímý opak pojmu „být konkrétní“. Abstrakce a holistický přístup je mnohem důležitější než konkrétnost při pohledu na fyzickou praxi nebo stravovacích návyků. Udělat krok zpět, zastavit se a rozhlédnout – detaching the moment.

O čem tato série příspěvků na blogu bude? Zejména o tom jak se abstraktně dívat na absurdity dnešní doby se kterými se téměř každý den setkávám. Kdo mě nezná, tak moje jméno je Robin Hubáček, zajímám se především o silovou přípravu sportovců a také jsem velký fanoušek biochemie, epigenetiky, fytoterapie a tak dále. Poslední rok jsem žil docela hektický život se špatnými návyky a docela se to podepsalo na mém zdraví. Minulý týden jsem se rozhodl vrátit se zpátky do života a budu se s vámi dělit o zajímavé poznatky (kroky), které v mém případě vedou k lepšímu zdraví. Pro mě je zdraví velice široký, nedosažitelný a zároveň strašně jednoduchý pojem. Nicméně z mého pohledu má několik ukazatelů – stabilní hladina energie přes den, kvalitní spánek, optimalizovaný kortizol a další důležité hormony (např. pohlavní), současně také ale nizké procento tělesného tuku, fyzický výkon a spousty dalších ke kterým se později dostaneme.

Strava

První důležitý krok pro mě byla změna návyků jak jím. Naše tělo nebylo nikdy uzpůsobeno k tomu aby mělo každý den pravidelný přísun potravy od rána do večera, každý jeden den po sobě. Je poměrně těžké tomu uvěřit a nedá se to tak lehce unifikovat, už jen kvůli tomu v jaké době a společnosti žijeme. Věřím že spoustu lidí teď napadlo přerušované hladovění jako východisko, jenže to je zase opačný břeh téže řeky. Pro mě je východisko takzvaná minimalistická strava, kdy pomocí co nejmenšího množství jídla do sebe dostanu vše, co je pro tělo esenciální. Problém je jak aplikovat frázi „hodně muziky za málo peněz“ ve stravě. Pokusím se to vysvětlit na mém oblíbeném mléku.

Spousta lidí dnes považuje mléko a obecně mléčné výrobky za velké zlo. Omyl však není v mléku, ale v tom co lidé považují za mléko a jsou ochotni to akceptovat. Nedivím se, že spousta lidí mléko odsuzuje, protože „zahleňuje“ a laktóza se stejně přece nedá strávit (haha). Co je teda na něm špatně nebo proč je špatné? První věc se kterou bych začal je ta, že lidé ho chtějí mít k dispozici neustále a to vyžaduje zásah do buněčné stěny. Například homogenizace a pasterizace, kdy dojde k velkým uprávam mléka a to pak ztrácí do značné míry na významu ho konzumovat. Problém je, že to už potom není mléko, ačkoliv ho tak široká veřejnost přijala a přiřadila mu negativní vlastnosti. Když se oprostíte faktu, že ho chcete mít každý den, tak si můžete dovolit brát mléko od farmáře, který vám ho bude předávat čerstvé a syrové (viz. fotka níže). Když se však i přesto bojíte laktozy a některých bakterií, můžete ho zfermentovat pomocí tibetských hub. Z ničeho nic tak vznikají znovu dva břehy téže řeky – jeden břeh nabízí vysoce upravené mléko, které je chudé a na druhém břehu máte fermentované mléko plné důležitých bakterií, bez laktozy a bohaté na důležité tuky. Tím se dostáváme zpátky k otázce jak dostat hodně muziky za málo peněz.

Syrové mléko od Jersey krav vs mléko běžně dostupné v obchodě.

Trénink

Druhým krokem pro mě byla úprava tréninku. Vzhledem k tomu, že mě baví silová příprava v kontextu sportovní přípravy, tak jsem pro zvýšení inzulínové senzitivity a snížení %BF zvolil trénink zatěžující všechny energetické systémy a zároveň takový, který bude tělo tlačit do zvládaní velkého metabolického výdeje a zvládat tzv. „krizové situace“. Pokud jde o inzulínovou senzitivitu a zejména snižování % tělesného tuku, tak je až pozoruhodné jaké cirkusové tréninky dokážou lidé vymyslet. Od steady HR cardia na lačno až po skákání na trampolínách. Ovšem ten „správný“ trénink má pouze jeden jediný důležitý parametr, ale počet opakování ani tepová frekvence to není. Vždycky když někomu vysvětluji, co by měl splňovat takový trénink, tak si vzpomenu na Klokova a jeho moudro:

Q: Do you do cardio?

Klokov: Yes, I squat sets of 10 sometimes. Like 275kg x 10.

Jak tedy může vypadat trénink pro zvyšování výkonu, inzulínové senzitivity a energetických systémů? (laicky řečeno spálíš tuk a bude z tebe stroj)

  • A: Backsquat 5x5RM
  • B1: Bulgarian SS 5x8RM
  • B2: Romanian DL 5x8RM
  • C1: Benchpress 4x5RM
  • C2: Military press 4x8RM
  • D: 100 push ups afap (as fast as possible)
  • E: 90kg Benchpress 15 min amrap (as many reps as possible)
  • F: 100 push ups afap

Krevní rozbor

Poslední důležitý krok v prvním týdnu bylo si udělat kvalitní krevní rozbor. Už dřív jsem si nějaké rozbory dělal, abych nehlásal, jak zdravá je tahle strava a přitom jsem měl cukrovku druhého stupně. Tentokrát jsem si ale nechal udělat rozbor všech důležitých hormonů a serepatiček, který stojí cca 4500,- Kč. Spousta si teď řekne, že to je bláznoství, ale i k tomuto mám historku. Spousta lidí trpí dysregulacemi, odolnostmi, alergiemi aj, které jsou často označené jako neřešitelné, typu „já za to nemůžu, to akné jsem zdědil“ nebo „kámo, takhle už to mám od 18 a lepší už to nebude“. Neřešitelné problémy jsou neřešitelné jen jednoduchými řešeními (Symptomatická léčba x Kauzální léčba). Studovat něco do hloubky bolí, trvá to spoustu času, stojí to spoustu peněz, spoustu úsilí a taky bezpochyby narazíte na nespočet slepých cest. Pokud se ale někdy vrátite znovu do počátečního bodu, už vám ten proces nebude trvat x měsíců, ale jen x týdnů, protože znáte tu správnou cestu.
Pokud máte akné a nepomáhá vám žádná kosmetika, pak to není neřešitelný problém, protože hledáte jen jednoduché řešení.
Pokud máte akné a nepomáhá vám žádná eliminační dieta, pak to není neřešitelný problém, protože hledáte jen jednoduché řešení.
Pokud si ale uděláte detailní krevní rozbor a zjistíte, že vaše konverze na DHT (Dihydrotestosteron) je nad limitem a zůstala stejná jako když jste byli v pubertě, pak jste s nejvyšší pravděpodobností narazili na příčinu a dokážete ji odstranit některým z inhibitorů. Z ničeho nic pak vaše akné, které vás trápilo několik let, zmizí za pár dní.
Problém ale je, že málokdo chce skutečně investovat dost peněz metodou pokus-omyl. Měl jsem to štěstí, že když jsem žil v Americe, tak mě kamarád naučil mít takovou zdravou neúctu k pěnězím. Říkal mi, že nikdy nesmím dospět k tomu abych řešil každou korunu, protože mi to nedovolí vyrůst. Zkuste si to sami… jděte po ulici, vytáhněte z peněženky jen tak pěti kilo, jebněte ho do hajzlu a jděte dál. Protože takhle jak to je, tak to budete vnímat už do konce života. Chci říct, že když vás trápí nějaký zdravotní problém, neměli byste přemýšlet jestli je tohle nebo tamto drahé. Pokud je šance, že vám to pomůže, tak do toho investujte, protože tak či tak vás to udělá zkušenějšími.

RH